Nie od dziś wiadomo, że czworonożny pupil zajmuje wysokie miejsce w sercach swoich opiekunów. Aż 37% z nich deklaruje, że ich zwierzak jest dla nich najważniejszy w życiu – tak mówią wyniki globalnego badania dotyczącego opiekunów zwierząt domowych ,,Mars Global Pet Parent Study’’ zrealizowany przez firmę Mars Incorporated. Według badania ponad połowa (56%) ludzi posiada kota lub psa, 47% z nich podjęło się tego wyzwania pierwszy raz! Wyniki wskazują, że wchodzimy w nową erę opiekunów zwierząt domowych, gdzie relacje i więzi emocjonalne między człowiekiem a pupilem nigdy nie były silniejsze.
Nie tylko zmienia się ilość psów i kotów w domach, ale i podejście do opieki nad nimi i ich rola w naszych życiach. Aby zrozumieć te zachodzące zmiany i pomóc opiekunom zwierząt w opiece nad ich pupilami, firma Mars Incorporated przeprowadziła globalne badanie ,,Mars Global Pet Parent Study”. Udział wzięło ponad 20 000 opiekunów psów i kotów z ponad 20 krajów (w tym z Polski), co czyni je największym na świecie badaniem obejmującym tę tematykę Wyniki potwierdzają ogromny wpływ pupili na nasze życie, przy czym badanie dokładnie analizuje zmieniające się potrzeby opiekunów oraz różnice pokoleniowe w podejściu do roli opiekuna psa lub kota.
Świat na czterech łapach
Raport jasno wskazuje, że w coraz większej liczbie gospodarstw domowych pojawiają się czworonogi, a dla ich posiadaczy to pupil jest w centrum. Ponad połowa respondentów (56%) deklaruje bycie opiekunem zwierząt domowych. Co ciekawe, posiadanie kota jest bardziej powszechne niż psa, przy czym większość opiekunów kotów to mężczyźni (52% mężczyzn i 48% kobiet). Jesteśmy wyraźnie oddani swoim pupilom. Już ponad jedna trzecia opiekunów (37%) uważa swojego czworonoga za najważniejszego towarzysza ich życia. Tendencja ta wyraźnie się zwiększa, gdy weźmie się pod uwagę wyłącznie przedstawicieli Generacji Z (45%) oraz Milienialsów (40%). Takie zjawisko zwiastuje nową erę opiekunów zwierząt domowych, opartą na łączącej człowieka z jego psem lub kotem więzi emocjonalnej o niespotykanej dotąd sile.
Dlaczego zwierzęta są dla nas tak ważne?
To dlaczego nasi pupile odgrywają tak ważną rolę w życiach swoich opiekunów, różni się w zależności od tego, czy chodzi o psa czy kota. Spośród osób posiadających psa, którzy wzięli udział w badaniu, 50% stwierdziło, że najbardziej ceni bezwarunkową miłość, a 49% wskazało na poczucie, że rodzina jest dzięki niemu kompletna. Opiekunowie kotów doceniają rozrywkę (48%) i łagodzenie stresu (44%), które zapewniają im koci przyjaciele. Badanie pokazuje także trudności, z którymi mierzą się opiekunowie zwierząt domowych: prawie jedna trzecia z nich (32%) czuje się winna, gdy musi zwierzaka samotnie w domu, a zaledwie 42% z nich uważa, że mieszka w okolicy, która jest przyjazna dla zwierząt. Z kolei 26% opiekunów deklaruje, że podróżowanie ze swoim pupilem jest dla nich wymagające.
– Psy i koty, z którymi dzielimy życie, obdarowują nas bezgraniczną miłością i oddaniem, czyniąc nasz świat lepszym. Są nie tylko przyjaciółmi, ale także, jak potwierdzają badania naukowe, mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Jako odpowiedzialni opiekunowie naszych pupili chcemy zapewnić im szczęśliwe i zdrowe życie. W ten sposób odwdzięczając się im za dobro, jakie wnoszą w nasze życie. Badanie ,,Mars Global Pet Parent Study” pokazało, że przy ponad miliardzie zwierząt domowych1 stajemy się światem, w którym nasze zwierzęta są dla nas niezwykle istotne. Ponad jedna trzecia (37%) opiekunów uważa swoich czworonożnych przyjaciół za najważniejszy aspekt ich życia, a wśród młodego pokolenia te dane są jeszcze wyższe. Sygnalizuje to nową erę priorytetowego traktowania potrzeb zwierząt domowych i ich opiekunów, dla których więzi emocjonalne z pupilem są silniejsze niż kiedykolwiek wcześniej – mówi Marzena Ignaczak, External Affairs w Mars Polska.
Każdy wiek jest idealny
Różnice pokoleniowe widać także w tym obszarze. Zdecydowana większość czworonogów (84%) trafia do swoich opiekunów przed ukończeniem pierwszego roku życia. Badanie wykazało, że pokolenie Z i Y statystycznie posiadają młodsze zwierzęta. Tymczasem osoby powyżej 60 roku życia częściej dzieliły się sercem i domem ze zwierzętami w wieku powyżej 7 lat.
Co i kto wpływa na decyzje opiekunów czworonogów?
Rodzina (26%) nadal ma największy wpływ na decyzję o posiadaniu zwierzaka, następni w kolejce są przyjaciele (21%), media społecznościowe (13%), informacje znalezione w Internecie (13%) oraz lekarze weterynarii (11%). Badanie wykazało, że lekarze weterynarii mają istotny wpływ na decyzje dotyczące opieki zdrowotnej (40%) i wyboru karmy dla zwierząt (29%). Media społecznościowe mają silny wpływ na opiekunów szczeniąt (16%) i kociąt (19%).
Odpowiedzialność w ślad za trendem
Biorąc pod uwagę fakt, że liczba opiekunów psów i kotów rośnie, pojawia się też więcej okazji niż kiedykolwiek, aby zapewnić kochający dom zwierzętom bezdomnym. Pamiętając o niezaprzeczalnej radości, jaką zwierzęta mogą dostarczyć, i o tym, że tylko 11% opiekunów kotów i psów z objętych badaniem krajów zdecydowało się na ich adopcję ze schroniska, Mars podkreśla wagę ambitnego celu firmy, która chce wyeliminować problem bezdomności zwierząt, poprzez zachęcanie do odpowiedzialnej adopcji na całym świecie.
– Szacuje się, że na całym świecie jest około 362 milionów, a w Polsce ok. 950 tysięcy bezdomnych psów i kotów2. Dlatego jednym z naszych globalnych priorytetów jest bezustanne poszukiwanie sposobów na eliminację barier powstrzymujących adopcję zwierząt domowych. Jedną z metod jest towarzyszenie opiekunom już na samym początku ich drogi, aby mogli znaleźć dla siebie odpowiedniego czworonożnego przyjaciela, który wniesie do ich codziennego życia radość i miłość. Podejmujemy wiele inicjatyw na całym świecie, mających na celu tworzenie lepszego świata dla zwierząt, tak aby każde z nich było zdrowe i miało kochający dom. Nie zapominamy jednocześnie o tych, które są w potrzebie i od ponad 30 lat wspieramy w Polsce schroniska i fundacje pomagające zwierzętom bezdomnym i porzuconym, przekazując im ponad 300 ton jedzenia rocznie. Wraz z Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami w Polsce prowadzimy również kampanię edukacyjną dla dzieci i młodzieży, w ramach której dzielimy się wiedzą na temat odpowiedzialnej opieki i adopcji – dodaje Marzena Ignaczak z Mars Polska.
Raport z badania Mars Global Pet Parent Study znajduje się na stronie: https://www.mars.com/sites/g/files/dfsbuz106/files/2024-10/Mars%20Global%20Pet%20Parent%20Study%20-%20FINAL.pdf
***
O badaniu Mars Global Pet Parent Study:
- Badanie zostało przeprowadzone przez Mars, Incorporated z udziałem Ipsos.
- Internetowe badanie ankietowe obejmujące 20 rynków i ponad 20 000 właścicieli psów/kotów i osób, które nie są właścicielami psów/kotów (przy minimalnej liczbie 500 opiekunów kotów i 500 opiekunów psów na każdym rynku)
- Objęte badaniem rynki obejmują: Kanadę, USA, Meksyk, Brazylię, Afrykę Południową, Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię, Turcję, Polskę, Indie, Tajlandię, Indonezję, Filipiny, Chiny, Japonię, Australię i Nową Zelandię.
- Opiekunowie kotów i psów definiowani są jako osoby (w wieku 18-65 lat), które są odpowiedzialne za podejmowanie decyzji lub opiekę nad psem/kotem (w tym karmienie, opiekę zdrowotną i ogólny dobrostan). Dotyczy to również zobowiązania do zaspakajania potrzeb zwierząt domowych przez całe życie. Kot/pies musiał być zwierzęciem domowym lub udomowionym i przebywać w otoczeniu domowym głównie w celach niekomercyjnych.
- Próba badania online obejmuje w części tereny wiejskie, lecz prawdopodobna jest nadreprezentacja ludności obszarów miejskich:
- Łączna liczba uczestników badania: n=57 756
- Łączna liczba respondentów wypowiadających się na temat swojego kota/psa: n=21 106
- Łączna liczba opiekunów psów: n=10 551
- Łączna liczba opiekunów kotów: n= 10 555
- Łączna liczba osób, które nie są opiekunami psów: n=34 890
- Łączna liczba osób, które nie są opiekunami kotów: n= 37,687
- Zastosowano kwotowy dobór próby dostosowany do każdego z rynków, aby zapewnić, że profil wiekowy, płciowy i regionalny opiekunów kotów i psów zostanie odzwierciedlony w krajowych proporcjach profilu demograficznego na określonym rynku.
- Pokolenie Z: 18-27 lat; Milenialsi: 28-43 lata; Pokolenie X: 44-59 lat; pokolenie Baby Boomers: 60+ lat.
- Dane na poziomie globalnym odzwierciedlają średni wynik ze wszystkich krajów, w których przeprowadzono badanie. Nie zastosowano wyników ważonych, aby odzwierciedlić liczebność populacji każdego kraju.
- Badanie terenowe przeprowadzono w okresie od 1 marca do 4 kwietnia 2024 r.
***
O firmie Mars
Firma Mars, Incorporated kieruje się przekonaniem, że świat, którego pragniemy jutro, zaczyna się od tego, jak prowadzimy nasz biznes dzisiaj. Jako globalna, rodzinna firma Mars przekształca się, wprowadza innowacje i ewoluuje, aby mieć pozytywny wpływ na świat.
W naszym zróżnicowanym i rozwijającym się portfolio wysokiej jakości przekąsek, żywności oraz produktów i usług dla zwierząt, zatrudniamy ponad 140 000 oddanych Współpracowników. Z ponad 47 miliardami dolarów rocznej sprzedaży, produkujemy jedne z najbardziej lubianych marek na świecie, w tym Ben’s Original™, CESAR®, Cocoavia®, DOVE®, EXTRA®, KIND®, M&M’s®, SNICKERS®, PEDIGREE®, ROYAL CANIN® i WHISKAS®. Tworzymy lepszy świat dla zwierząt domowych poprzez naszą globalną sieć szpitali dla zwierząt i usług diagnostycznych – w tym AniCura, BANFIELD™, BLUEPEARL™, Linnaeus i VCA™ – wykorzystując najnowocześniejszą technologię do opracowania przełomowych programów w zakresie genetycznych badań przesiewowych i testów DNA.
W Polsce Mars działa i inwestuje od 1992 roku. Obecnie biznes Marsa w naszym kraju obejmuje segment Mars Wrigley (wyroby czekoladowe, gumy do żucia, miętusy i cukierki owocowe, przekąski, lody), Petcare (jedzenie dla zwierząt) oraz Mars Global Services (centra usług wspólnych, które dostarczają usług HR, zakupowych i finansowych spółkom Mars w wielu krajach). Częścią biznesu Marsa jest także Royal Canin. We wszystkich fabrykach i biurach w Polsce Mars zatrudnia ponad 3 tysiące osób, których nazywa Współpracownikami. Podkreśla się w ten sposób wkład każdego z nich w rozwój firmy i odpowiedzialność za budowanie przyszłości Marsa.
Więcej informacji na temat firmy Mars można uzyskać, odwiedzając stronę internetową www.mars.com. Śledź nas na Facebooku, Twitterze, Instagramie, LinkedIn i YouTube.
1 Dane statystyczne dot. miliarda zwierząt domowych – źródło: Euromonitor 2024
2 1 in 3 pets are homeless according to new global report, Sierpień 2024